angielski, bo szkoda czasu

Jak pisać e-mail po angielsku?

J

WSTĘP

Materiały te są dla uczniów przygotowujących się do egzaminu ósmoklasisty lub gimnazjalnego z języka angielskiego, ale każdy może coś z nich dla siebie wyciągnąć.

Obejrzyjcie najpierw ten filmik:

PRZYKŁADOWE POLECENIE

Kuzyn ze Szkocji był u Ciebie na feriach zimowych. Miał nowy aparat i robił dużo zdjęć na waszym wspólnym wyjeździe w góry.
Wątek 1: Zapytaj, czy mógłby przesłać Ci wszystkie zdjęcia.
Wątek 2: Zaproponuj, że pomożesz mu je posegregować.
Wątek 3: Zapytaj, co można robić w Szkocji latem, bo chciałbyś go tam odwiedzić.

Nasza strategia jest taka: pisz tak, żeby zmniejszać szanse na popełnienie błędów. Trzymaj się prostej struktury e-maila, pisz prostymi zdaniami, używaj „pewniaków”, oraz sprawdź swoje błędy.

Struktura

Twój mail powinien wyglądać mniej więcej tak:

  • [Powitanie],
  • [wstęp]
  • [1 wątek]  [uzupełniacz]
  • [2 wątek] [uzupełniacz]
  • [3 wątek] [uzupełniacz]
  • [pożegnanie]
  • [podpis]

Wątki odpowiadające na podpunkty w poleceniu powinny być w oddzielnym akapicie i przejrzyste. Nie ma głupszego sposobu na stracenie punktu, niż ominięcie jakiegoś wątku z polecenia. Wyraźny szablon powinien tę sprawę rozwiązać, więc przyjrzyj mu się uważnie i zapamiętaj go dobrze.

Proste zdania

Zdania odpowiadające na polecenie [wątek] powinny byś bardzo proste. Nie próbujcie nic, czego nie jesteście pewni. Egzamin nie jest miejscem na popis elokwencji, jeszcze będziecie mieli okazję, żeby się wykazać swoją znajomością angielskiego w swoim życiu, ale na egzaminie prostota jest kluczem do sukcesu. Nie używajcie skomplikowanej gramatyki i używajcie słów tylko, gdy jesteście pewni ich pisowni.

„pewniaki”

Pozostałe zdania, które tworzą e-mail, nazywam „pewniakami„. Dlaczego? Musicie być ich pewni na 100%, żeby nie zrobić błędu tam, gdzie nie potrzebujecie. Wystarczy bardzo ograniczone ilość zdań, którą możecie się dość szybko nauczyć, żeby dać swojemu e-mailowi odpowiednią strukturę. Kilka przykładów:

[powitanie]: Hello Tom, Hello Helen, Hi Jack,

[wstęp]: How are you doing? Long time no see. I hope you are ok.

[uzupełniacz]: It’ll be good. Can’t wait. Let’s do it. It will be fun. I had a great time. It was a lot of fun. It’s not a problem for me. It will be easy. The sooner the better. I really want to see it. I can’t believe it. (Uzupełniaczy pewnie będziesz potrzebować więcej, niż na tej liście.)

[pożegnanie]: See you soon/later. I’m waiting for your answer. Write to me as soon as possible.

[podpis]: Take care, XYZ.

Sprawdzanie błędów

Sprawdzanie swoich błędów to nie łatwe zadanie, ale warto to poćwiczyć, bo nasza nieuwaga może nas kosztować punkty. Zawsze napisz wszystko na brudno. Zastanów się nad pisownią i końcówkami. Zostaw swój tekst na kilka minut i spójrz na niego raz jeszcze zanim oddasz egzamin. Pamiętaj, że cała strategia, którą przedstawiliśmy ma minimalizować szanse na błędy. Trzymaj się jej, a nie powinno być za dużo błędów do poprawy.

Poniżej przykładowa odpowiedź do tego polecenia napisana przez ucznia:

Hello Tom,
How are you doing?
Can you send me the photos? It was a lot of fun.
I can help you to segregate the photos. It is not a problem for me.
What can we do in Scotland in the summer? I want to visit you. I can’t wait.
I am waiting for your e-mail.
Take care,
XYZ

potrzebujesz pomocy?

Jeśli chcesz poćwiczyć z nami pisanie e-maili (a także przygotować się do innych zadań z egzaminu), to możesz umówić się z nami na indywidualne lekcje on-line lub przyjść do nas na DARMOWE zajęcia grupowe w Warszawie z pisania e-maili po angielsku.

Napisz na one@thetime.pl a my prześlemy Ci szczegóły.

angielski, bo szkoda czasu